Един ден в Балкана - по стъпките на героите от Възраждането - По пътеките на България

Един ден в Балкана – по стъпките на героите от Възраждането

Сърцето на Балкана – районът между Дряново, Трявна и Габрово е страхотна дестинация, пълна с многобройни забележителности. Посещавали сме доста от тях през годините, а някои от градовете си заслужават да им се отделят няколко дни. В средата на месец май 2020 г. решихме да направим еднодневно пътуване, за да покажем на приятели някои от селищата в района. Настанете се удобно и се потопете виртуално в нашето пътешествие, чрез което за един ден ще се потопите  във Възрожденска България!

Тръгнахме от Варна рано сутринта и в 8:45 вече бяхме в пустия в този ранен час двор на Дряновския манастир.

Дряновски манастир „Св. Архангел Михаил“

Манастирът е основан е през XIII век. През вековете той е опожаряван няколко пъти, но всеки път възкръсва от пепелта. В манастира са се укривали Васил Левски, Матей Преображенски и други революционери. По време на Априлското въстание, в манастира се укрива четата на Бачо Киро и Поп Харитон, която води епична 9-дневна битка с турците. В днешно време, Дряновският манастир е доста посещаван и ако искате да направите хубави снимки, отидете преди 9 ч. в пролетно-летните дни. Близо до манастира се намират и други интересни обекти – пещерата „Бачо Киро“ и каньонът на река Андъка, но тях ще опишем в друга статия.

Дряновски манастир

Дряново

Мнозина туристи посещават само Дряновския манастир и пещерата „Бачо Киро“ и пропускат да се отбият в намиращия се на 5 км. град Дряново – градът на Колю Фичето. А в Дряново определено има какво да се види – има три стари църкви, запазени къщи с възрожденска архитектура, Лафчиевата къща без пирони, строителни шедьоври на Колю Фичето като църквата „Св. Никола“, Икономовата къща и моста над река Дряновска. В музея, посветен на дряновски майстор, можете да видите макети и снимки на невероятните му творения из цяла България.

• Мостът на Колю Фичето в Дряново

Паметникът на свободата

След като разгледахме набързо Дряновският манастир и Дряново, потеглихме в посока Габрово, където се отклонихме през Шипченския проход и след около 1 час бяхме в подножието на връх Шипка и Паметникът на свободата. Изкачихме близо 900-те стъпала и се озовахме в едно от най-святите места за всеки българин и символът на нашата свобода. В подножието на паметника има барелефи и паметници, представящи сцени от войната и посветени на руските войни и българските опълченци. Паметникът е строен 8 години поради тежките условия на върха, намиращ се на старопланинското било, както и отдалечеността му от населените места. Пеню Колев с прякор Бомбето е човекът, останал в историята като строителят на паметника на Шипка. Открит е тържествено през 1934 г. и е висок 31.5 м. Построен е на съседния (Свети Никола) на исторически събития връх, за да може да се вижда и от Южна България, защото историческият връх Шипка се намира по-назад.

Паметникът на Шипка

Eтнографски музей на открито „Етъра“

Има едно място в България, където отдавна забравени занаяти оживяват пред очите Ви, а туристите могат да се върнат 2 века назад във времето – това е „Етъра, намиращ се близо до Габрово. Малко след 11 ч. влязохме в комплекса и успяхме да разгледаме и да направим доста снимки до около 12 ч. когато започнаха да идват туристи отвсякъде и паркингът се напълни с коли. Така че, ако искате хубави снимки – посетете „Етъра“ по-рано през деня. Ние направихе и кратка почивка за обяд – в ресторанта, намиращ се срещу паркинга. Можете да ядете и в самия комплекс, където има няколко заведения, както и магазинчета с традиционни сладки.

Етъра

Соколският манастир „Успение Богородично“

Намира се на 4 км. от „Етъра“ и е с близо 200-годишна история – основан е през 1833 г. от Йосиф Соколски, който напуска Троянския манастир и основава нов манастир в местността „Соколoва пещера“ над тогавашното село Етър. През 1836 г. е открито и училище, в което за кратко учителства Неофит Бозвели, а манастирът се превръща в книжовен център. Тук през 1856 г. и 1876 г. убежище намират четите съответно на Капитан Дядо Никола и Цанко Дюстабанов. През 1868 г. майстор Колю Фичето построява прочутата каменна чешма с 8 чучура в двора на Соколския манастир.

Соколски манастир

Манастирската църква е невероятно красива, с красиви стенописи както отвътре, така и отвън. В началото е била без украса, но през 1862 г. е изографисана от поп Павел Зограф и синът му. Тогава е изработен и иконостасът от тревненски майстори. Соколският манастир е много добре поддържан и е истинско удоволствие да бъде посетен!

Църквата на Соколския манастир

Бърза разходка в Габрово

Минавайки покрай Габрово, нямаше как да не отделим 1 час, за да се разходим из Габрово – градът, наричан „Българският Манчестър“, с важна роля по време на Възраждането и след Освобождението, родно място на будни и непримирими българи. Започнахме нашата обиколка с Априловската гимназия, после в посока пешеходната зона и църквата „Св. Троица“. В този район се намира страхотно съчетание на възрожденска архитектура – двете църкви, Дечковата къща, намиращите се до нея няколко старини къщи, които днес са заведения, Часовниковата кула, както и модерна европейска архитектура. Разбира се, не пропуснахме и статуята на Рачо Ковача, която спазваше противоепидемиологичните мерки и беше с маска 😀

• Априловската гимназия в Габрово

А прочутата пестеливост на хората от Габрово явно не е само мит, защото за 1 час видяхме повече скъпи коли, отколкото могат да се видят във Варна за цял ден. 😂

Боженци – възрожденска красота в Балкана

Китното възрожденско селище се намира скрито в Балкана, сред зеленина и тишина (стига да няма много туристи 😀 ). Ние сме стигали до Боженци и пеша от Трявна – има маршрут с дължина от около 10 километра, но този път програмата беше натоварена откъм забележителности и нямаше време за разходки сред природата. Макар разстоянието от Габрово да е 15км, пътят до Боженци е около 30 минути, защото пътят е тесен и със завои. Преди Боженци има няколко други села, подходящи за селски туризъм и спокойна почивка – Кметовци, Редешковци, Червенци, Трапесковци. В началото на селището има изграден платен паркинг, където оставихме колата, и тръгнахме да разглеждаме забележителностите на Боженци. Трябва да знаете, че печатът за 100-те национални туристически обекта вече не е в сградата с екскурзоводите, а в Музей „Новото школо“ – трябва да си платите 2 лв. за вход. За около 1 час разгледахме Боженци – сградите на двете училища, църквата, няколко стари занаятчийски работилници, както и обходихме калдъръмените улици, наслаждавайки се на тишина сред красива архитектура на над 2 века.

• Боженци - Старото училище

Трявна – градът с атмосферата на Възрожденска България

Като за десерт бяхме оставили едни много любим наш град – Трявна! Посещавали сме го десетина пъти и всеки път ни впечатлява, защото е от онези любими наши градове, носещи частица от Българското Възраждане. Оставихме колата близо до родната къща на революционера Ангел Кънчев и за около 1 час се разходихме из старата част на града. Освен Къща музей „Ангел Кънчев“, най-интересните забележителности се намират около Часовниковата кула – Славейковото училище, както и по чаршията, започваща след Кивгирения мост, където се намира Къща музей „Петко Славейков“, Музей по резбарско изкуство и още десетки красиви запазени възрожденски къщи.

• Кивгиреният мост в Трявна

А ето и един бонус – ако искате хубава снимка на Трявна, включваща Старият мост, Часовниковаа кула и старите сгради около нея – тук са точните координати, където можете да отидете и да направите ето тази снимка:

Трявна - Кивгиреният мост и часовниковата кула

Около 17:30ч потеглихме от Трявна обратно за Варна и още по светло бяхме обратно в Морската столица. Независимо дали живеете във Варна, София или друг град, намиращ се в радиус от 3 – 3.5 часа път с кола от Габрово – спокойно можете да направите този маршрут в рамките на един ден. За някои от градовете ще подготвим по-подробни статии с описания на забележителностите. Дотогава – продължаваме да обикаляме и да правим снимки и да събираме идеи за пътеписи. 🙂

error: Забранено е използването на материали от сайта без разрешение :)