Изкачване на връх Мусала по Мусаленския венец

Изкачването на връх Мусала по Мусаленския венец – през върховете Дено, Иречек и Малка Мусала, е изключително интересен и труден в последната си част маршрут. Поемайки по него, ще изкачите първите 4 по височина върхове в Рила и ще избегнете множеството хора, които изкачват Мусала по класическия маршрут през хижа Мусала и заслон Леденото езеро.

Дено и Иречек от хижа Мусала
Върховете Дено и Иречек, снимани от хижа Мусала

Това изкачване на най-високия български връх започва от хижа Мусала и Долномусаленското езеро. До тях се стига за около 40-50 минути пеша от лифт „Ястребец“ по почти равен черен път. Стигайки до хижа Мусала, поемата вляво от езерото, където се издига връх Дено с височина от 2790 метра – 4-ти по височина в Рила и 12-ти в България.

Начало на изкачването на връх Дено

Маршрутът минава вляво от самия връх – маркирана е и е ясно различима. Върви се по пътека с растителност отстрани и скали, наклонът не е голям и се върви лесно.

Пътеката за връх Дено

Има и зимна колова маркировка. Щом насреща Ви се покаже връх Шатър (2495 м.) и пътеката излезе на открито, трябва да поемете в посока надясно и нагоре.

Връх Шатър
Връх Шатър (2495 м.)

Маркировка вече няма и се върви на открито. Няма как да се изгубите, защото върхът се вижда в далечината – нагоре и надясно от Вас. Дотук – от хижа Мусала до връх Дено, на нас ни отне точно 1 час.

Връх Дено

След връх Дено следва спускане, минавате покрай скалното образувание „Сфинкса“ и долу вдясно ще видите Долномусаленското езеро с хижата.

Хижа Мусала отвисоко

Сфинкса
Поглед назад към „Сфинкса“ и връх Дено

От ръба видяхме, че най-вероятно можехме да се изкачим директно от езерото в подножието до „Сфинкса“ по склона нагоре. Малко след „Сфинкса“ отново започва изкачване – към връх „Иречек“ (2852 метра) – 3-ти по височина в Рила и 6-ти в България. Изкачването на самия връх не е особено тежко. От него се виждат Леденото езеро, заслона до него, както и множеството хора, изкачващи Мусала по класическия маршрут.

Леденото езеро от билото

След Иречек започва и най-трудната част – изкачването на връх Малка Мусала (2902м.) – 2-ри по височина в Рила и 4-ти в България.  След спускане от връх Иречек, към Малка Мусала има пътечка между скалите, водеща леко вляво, но на доста места ще трябва да се катерите по скалите, които я пресичат.

Малка Мусала и връх Мусала
Връх Малка Мусала и връх Мусала

Крайната цел – връх Мусала вече изглежда все по-близо, но за дa стигнете до него – след като се спуснете от „Малка Мусала“, отново има трудни участъци между скалите, преминаване покрай скалното образувание „Трионите“ и изкачване по скали с помощта на стоманени въжета.

Изкачване по скалите на Мусала

Трионите преди Мусала

Следват последни усилия по склона на Мусала и вече сме на покрива на България и Балканите за трети път! Маршрутът ни отне почти 4 часа – двойно по-бавно от класическия такъв, минаващ през хижа Мусала и заслон Леденото езеро. Но за целия преход срещнахме около само 10 човека и се насладихме на страхотни гледки. От сайта tripsjournal.com можете да си изтеглите ето този GPS трак, който използвахме и ние и който ни улесни максимално.