Крепост Мисионис и водопад Боаза до Търговище - По пътеките на България

Крепост Мисионис и водопад Боаза до Търговище

Само на около 5 километра от гр. Търговище се намират 2 забележителности, покрай които всекидневно минават хиляди хора, но малцина от тях се отклоняват от главния път Варна – София, за да ги разгледат – това са крепост „Мисионис“ и близкият водопад „Боаза“. Както много подобни забележителности в България, за Мисионис и Боаза в голяма част от туристическите сайтове липсват точни указания как се стига до тях, затова ще опишем с подробности точно в тази статия как да ги посетите.

Крепост „Мисионис“

На около 4 км. след края на Търговище – в посока София, се намира ресторант „Ловна среща“ – натиснете тук за точните координати. До ресторанта се намира голям паркинг, където можете да оставите колата си.

Как се стига до Мисионис

Наоколо има поляна с беседки и няколко пътеки, тръгващи към гората. Указателна табелка за Мисионис няма, но трябва да тръгнете по пътеката за хижа „Младост“ – за нея има табелка и се намира ето тук – минавате по дървеното мостче и продължавате надясно и нагоре.

Начало на маршрута до Мисионис

След като навлезете в гората, се върви около 5 минути и има разклон – напред продължава пътеката за хижа „Младост“, но за Мисионис трябва да свиете надясно и нагоре – вижда се в далечината дървен заслон.

Заслон преди Мисионис

До него вече се вижда и първата табела за Мисионис, която указва посоката – на металния стълб вляво. В миналото, където в момента се намира заслонът, се е намирала стражева кула, наблюдаваща подстъпите към Мисионис и пътя в подножието – в момента там се намира шосето.

Изглед от стражевата кула на Мисионис

Оттук нататък, пътят е само един и не трябва да свивате по отклонения, каквито има на 2 места. Първото такова е на мястото, където е има останки от базилика  Общото време за изкачване от паркинга до крепост Мисионис е около 20 минути. Малко преди самата крепост, на пътеката има указателна табела, която маркира мястото, където се е намирала една от църквите на Мисионис. Тя е била унищожена и в момента е консервирана под пръст и не се вижда. Базиликата е изградена в началото на VI век и е обслужвала занаятчиите и търговците, населявали северния квартал на Мисионис, разположен извън крепостните стени.

Затрупана базилика в Мисионис

Продължавайки нагоре по пътеката, ще стигнете до нов разклон – съветът ни е да не продължавате наляво, защото ще си удължите пътя – лявата пътека така или иначе излиза почти до стените на Мисионис, така че продължете направо.

Малко преди да стигнете крайната цел – крепостните стени, вляво се виждат останките на голяма църква, над която има защитен дървен покрив, както и останки от жилища.

Църква в Мисионис

Жилищни сгради в Мисионис

Крепостта възниква в началото на V век като част от византийска укрепителна система по Стара планина. Опожарена е от варварко нашествие, но в периода VII – X век, в Мисионис възниква българско селище. По време на Втората българска държава, Мисионис е бил развит икономически град с площ от около 700 дка. Мисионис се споменава в книгата на арабския географ Мохамед ал-Идриси като богат търговски град, разположен в планината. Градът е унищожен при нашествието на османските турци през XIV век. Крепостта е известна и с друго име – „Крумово кале“, както се нарича и възвишението. По време на османското владичество, на няколко километра от града възниква друг развит търговски град – Ески Джумая, днешно Търговище.

• Крепостната порта на Мисионис

В момента от Мисионис са запазени част от крепостните стени и кулите, крепостната порта, разкрити са останките на 4 църкви, жилищни сгради, водохранилището на града. Открити си многобройни предмети от бита, оръжия, монети, които са изложени в Археологическата сбирка в Търговище – в училище „Хаджи Руси“. Мисионис все още се проучва от археолозите, като разположението му в по-труднодостъпно място от други крепости е причината градът да е сравнително добре запазен.

Крепостните стени на Мисионис

Достъпът до Мисионис е безплатен, а ако искате – можете да заплатите за екскурзовод и беседа – на паркинга до „Ловна среща“ има будка, където би трябвало да има екскурзовод, но за по-сигурно можете да позвъните предварително на Исторически музей Търговище.

Водопад Боаза

Отбивката за водопада се намира на около 1.6 км. след „Ловна среща“ и отбивката за Мисионис, в посока София – вижте тук точните координати на отбивката. Отново липсва табела, че недалеч оттук се намира изключително красива природна забележителност.

Отбивката за водопад Боаза до Търговище

От отбивката, до самия водопад Боаза има около 500 метра по тесен път в лошо състояние. Най-добре е да продължите пеша, защото пътят е точно за една кола и ако има някой насреща, няма как да се разминете. Пътят е без асфалт, а след това има и павета. Водопад Боаза се намира вдясно от пътя (самият път продължава и след водопада към рибарник) и макарда не е много висок – около 5-6 метра, е много красив поради растителността и скалите, по които се излива – те са обрасли с мъх и всякакви растения и му придават различни зелено-жълти нюанси.

Водопад Боаза до Търговище

Разбира се, не пропускайте да се отбиете и в самия град Търговище, където има красиви възрожденски и следосвобожденски къщи, 2 красиви църкви, средновековна джамия, както и други интересни забележителности.

error: Забранено е използването на материали от сайта без разрешение :)