Скален манастир "Кара пещера" (40-те одаи) - По пътеките на България

Скален манастир „Кара пещера“ (40-те одаи)

Скален манастир „Кара пещера“, известен и като „Манастира на 40-те одаи“, се намира в района на Провадия, и по-точно – между селата Староселец и Манастир. Целият район около Провадия е изпълнен с десетки скални манастири, повечето от които са на труднодостъпни места, но Кара пещера е устроен за посещение и може да се достигне сравнително лесно.

До скален манастир „Кара пещера“ се стига пеша, като с кола можете да стигнете на около 1 км. след село Староселец (в южна посока). Можете да оставите колата си и в самото село, защото асфалтовия път след това не е в особено добро състояние. В центъра на Староселец можете да се щракнете с този симпатичен маймун – на снимката е вдясно, ако се чудите 😀

Маймуни в Староселец

С кола се стига на около 1 км. след селото – до голяма поляна, където  в близкото минало е имало пионерски лагер. Ако сте там уикенда и времето хубаво, със сигурност ще видите спрели други коли – мястото е подходящо за пикник и детски игри.

Скален манастир Кара пещера

След като оставите колата до поляната, продължавате по нея и след 100 метра ще видите табела, сочеща надясно.

След нея завивате надясно и вече ще влезете в гората. След няколко минути се излиза на разклон – трябва да свиете леко вляво и да пресечете малката река през дървеното мостче и да продължите по пътеката.

След около 2 км. се минава по дървен мост в лошо състояние (можете да минете и по камъните в реката).

Скален манастир Кара пещера

Ключовото място, където започва изкачване до самия скален манастир Кара пещера, се намира на около 3 км. от началото на прехода – като видите дървеният навес, трябва да напуснете пътеката надясно, да минете покрай постройката и да се изкачите нагоре – има дървен парапет. Изкачването не продължава дълго.

Малко преди самия скален манастир, вдясно има 2 малки пещери, които също са били обитаеми. А до тях има почти заличени от времето, но все още личащи си изсечени в скалата стъпала, водещи над двете пещери.

Скален манастир Кара пещера представлява голяма пещера със засводен таван, в която за изградени десетки малки помещения – поради това е известен и като Манастирът на 40-те одаи (стаи). Някои от тях са под нивото на земята и са тъмни, откъдето идва и името му – Кара пещера (кара означава черен на турски). Няколко от помещенията са на втория етаж и са достъпни чрез катерене по хлъзгавата и ронлива скала.

• Скален манастир Кара пещера

По стените има следи от надписи, но са почти заличени от времето и е трудно да се разчетат. Отделните помещения са свързани помежду си с тунели, като някои от тях са толкова тесни, че дори и 50-60-килограмови фиданки като нас едвам минаваха между помещенията…

Ако сте решили да посетите скален манастир Кара пещера – непременно се отбийте в близката Провадия, където можете да видите крепост Овеч и друг скален манастир – Шашкъните.

error: Забранено е използването на материали от сайта без разрешение :)