Водопад "Совата" до с. Неново - По пътеките на България

Водопад „Совата“ до с. Неново

Водопад „Совата“ се намира на 15-20 мин. пеша от провадийското село Неново (на 72 км. от Варна) и представлява невероятно красиво творение на природата. През последните години, водопад „Совата“ набира все по-голяма популярност (подобно на водопад „Крумова вана“), затова ще опишем възможно най-подробно как се стига до водопада от село Неново, ако сте с кола, както и ако идвате откъм гара Невша с влак. Ще намерите и упътвания за още един водопад, намиращ се в самото село Неново.

Как се стига с кола до водопад „Совата“ от с. Неново

За да стигнете до водопад „Совата“, трябва да преминете през цялото село Неново и да стигнете до северния му край – вижте тук точните координати докъде можете да стигнете с кола. Най-вероятно ще има и други коли, особено ако сте там през почивните дни.

Водопад Совата Неново - как се стига

След като оставите автомобила си на посоченото място, се тръгва пеша. Първо се преминава през ето този мост:

Върви се по широк черен път, като около 5 минути след като преминете по моста, ще стигнете до важен разклон. Широкият черен път продължава напред, но Вие трябва да поемете по пътеката, отклоняваща се леко вдясно:

След това няма други разклони до водопад „Совата“ – пътеката навлиза в гората и е достатъчно широка и ясна, няма никакъв шанс да се изгубите. В зависимост от темпото Ви, до водопада от мястото на паркиране се стига за около 20-30 минути пеша.

Самият водопад „Совата“ се намира точно до пътеката. Водата от потока, извираща малко по-нагоре над скалите, капе по обрасли с ярко-зелен мъх и друга растителност скали, като има оформени няколко отделни водопадчета. Цялата височина на скалите е около 5-6 метра, а по скалите, по които се стича водата, има оформени няколко малки пещерички и много и разнообразна растителност.  Понеже водопад „Совата“ се захранва от извор, намиращ се съвсем близо до него, то той е целогодишен и не пресъхва лятото, подобно на доста други малки водопади.

• Водопад Совата Неново

Водопад в село Неново

В самото село Неново има още един водопад, за когото разбрахме съвсем случайно, докато проучвахме как се стига до водопад „Совата“ от село Неново. За да стигнете до него – с кола се стига до ето тези координати. След това се тръгва на изток (връщайки се откъм водопад „Совата“ се пада вляво) между къщите – вижте посоката на картата, с черните стрелки:

Върви се няколко минути по приятна растителност:

Водопад Неново

Пътеката излиза на черен път – завивате надясно по него и вече би трябвало да чуете водопада, намира се на около 50 метра след това ниско долу и вляво в нещо като малък дол.

За да слезето до самия Неновски водопад – трябва сами да подберете удобно място, ние намерихме такова и с помощта на хващане за дърветата слязохме долу.

Неновският водопад е висок около 9-10 метра, а рекичката, която го образува е малка и може би лятото пресъхва или е съвсем слаба. Скалите са образували свод на мястото, където пада водата и са обрасли с чемшир и увивни растения, има и малко мъх. При нашето посещение в средата на април беше сравнително пълноводен. Интересното при него е, че водата първо пада на скалите на няколко метра над земята, отблъсква се и след това повторно пада.

Водопад Неново

Маршрут до водопад „Совата“ от ЖП спирка Невша

Разбира се, няма да пропуснем и любителите на ЖП превоза 😀 До водопад Совата може да се стигне и от ЖП спирка Невша – пътят пеша оттам е около час и половина. За улеснение ще Ви покажем визуално откъде се минава и след това ще обясним с подробности:

Водопад Совата от Невша

Слизайки от влака на ЖП спирка Невша (на нея спират пътническите влакове), тръгвате в посока Варна покрай ЖП линията – т.е. вдясно, ако стоите с лице срещу сградата:

След около 5 минути ще стигнете до изоставен ЖП пост вляво от Вас – тук можете за по-безопасно да свиете вляво и да върви през нивите – има и успореден път до нивата, за да не газите в нея.

Ще минете покрай малка горичка, оставаща вляво от Вас – ето да добиете представа къде се върви – през цялото време ЖП линията остава на 20-30 метра вдясно от Вас:

Водопад Совата от Невша

Ще стигнете до малък ЖП прелез и ето това мостче над р. Провадийска – по него трябва да пресечете ЖП линията и да отидете от другата ѝ страна:

След пресичането на ЖП линията и реката продължавате направо, а след като стигнете гората, започвате да вървите наляво покрай нея – има черен път в нивата, движещ се точно покрай дърветата:

Това представлява черният път, движещ се успоредно с гората:

Водопад Совата от Невша

Самата пътека сред гората, водеща до водопад „Совата“, започва малко преди черният път да направи плавен десен завой – горската пътека е трудна за откриване, но  и да я пропуснете – няма страшно, след това ще я намерите лесно:

Ако пък не успеете да намерите пътеката в гората – широкият черен път, по който се движите, след като направи плавен десен завой, става още по-широк и от двете му страни има гора. Продължавате да вървите и ще стигнете до това място – пътят свършва сред гъсти храсти. Трябва да се проврете сред дърветата вдясно – пътеката в гората, водеща до водопада, е само на около 10 метра оттук:

Оттук насетне, пътеката е ясна и видима сред гората. Единствено на едно място имаше паднало дърво, което трябваше да заобиколим. Оттук до водопад Совата са около 20-30 минути по пътеката. По нея се върви лесно, има минимален наклон.

Водопад Совата от Невша

error: Забранено е използването на материали от сайта без разрешение :)